LÄROPLANEN (LGR 11) SÄGER ATT:

  • Bildundervisningen ska uppmuntra elever att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt (LGR 11 2011, s. 20)
  • Matematikundervisningen ska syfta till att elever utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen, och inom olika ämnesområden (LGR 11 2011, s.62).

 

 

Uppgifterna här nedanför har jag fått prova på genom att besöka:

Science Centret "Navet" i Borås https://www.navet.com/

 
Uppgifterna krävde ett undersökande, problemlösande arbetssätt och gav även kunskaper om matematikens användning i vardagen. 

 

 

 MÖBIUSBAND

 

Här sker ett experimenterande med papper och sax för att få förståelse för matematiska begrepp.

Detta så kallade möbiusband är ett exempel på en praktisk övning som ger möjlighet till eftertanke, diskussion och insikt. Hypoteser kring vilka egenskaper pappersremasan kommer att uppvisa förstärker lusten att prova.

 

Tillsammans med elever går denna uppgift att utföra genom konkreta anvisningar, gemensamt laborerande och genom gemensam diskussion och reflektion.

Material: penna, sax, papper

 

Titta även på https://www.youtube.com/watch?v=1xKiSSVY5bI    (instruktioner för uppgiften)

 

ANVÄNDBARA FRÅGOR ATT FUNDERA ÖVER:

 

Vad är insida och utsida på ett möbiusband?                                     

Det finns inte både och, det finns bara en sida!                 

                                

I vilka vardagssituationer möter du ett möbiusband?                          

Jo, exempelvis i affären (det svarta rullbandet i kassan)!  

 

Varför är det svarta rullbandet i kassan gjort som ett möbiusband?    

Då slits bandet på en enda sida (!!) och behöver aldrig vändas.