Tesselering och Symmetri; M.C ESCHER
Här kopplas en omtalad konstnärs (M.C Escher) verk till tesselering, vinkelsummor och hur olika former tesselerar. Matematiska ord och begrepp vävs naturligt in i en konkret bilduppgift.
Tillsammans med elever skulle denna uppgift kunna ingå i ett större sammanhang som behandlar tesselering och symmetri. Verklighetsförankra genom att koppla innehållet till mönster i tapeter, kakel, golv och byggnader som Taj Mahal eller Alhambra, eller varför inte till tapeter och dess mönster och former.
Material: papper, kvadratiska lappar (för att klippa och klistra ihop ett mönster som tesselerar -se mittenbild), pennor och färger
titta även på:
https://www.youtube.com/watch?v=t-Gcz9FIB4w (MC Escher, Images of Mathematics)
<span calibri","sans-serif";="" font-size:="" 11pt;times="" new="" roman";"="" style="line-height: 15.272px;">https://www.youtube.com/watch?v=KOOBDC0RQ-k (instruktioner för uppgiften)
vidare länktips:
https://www.mathsisfun.com/geometry/symmetry-artist.html (gör egna spegelsymmetriska mönter digitalt) https://escher.epfl.ch/escher/ (gör egna symmetriska konstverk/mönster)
ANVÄNDBARA FRÅGOR ATT FUNDERA ÖVER:
Hur kan vi ta reda på vilka geometriska former som tesselerar bra?
Räkna ut vinkelsummor, eller enklare... prova! pussla med tangram exempelvis
Var i min omgivning kan jag hitta exempel på tesseleringar/symmetri?
Leta!!! Golv, tak, väggar, konstverk och naturen är fulla av exempel. Varför inte anordna en samhällsvandring eller en konstpromenad i närområdet?
ATT KLURA PÅ:
Hur klipper jag för att få ett papper (bild1) att se ut såhär (bild 2-4)?
(Pappersbiten är i ett helt stycke)
Ledtråd 1: Du ska göra 3 klipp Ledtråd 2: Pappret behöver vridas ..