Läroplanen (LGR11):
* kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
* skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material
* undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder
* formulera och lösa problem med hjälp av matematik
* använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
* välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter
* föra och följa matematiska resonemang (LGR 11, ss 20, 63)
Lera
Gör en färgcirkel i lera, blanda, mixa, skapa nya färger:
Material: Playdoo-lera i gult, grönt, rött och blått, ståltråd, tång, färgcirkel
Elever får med denna uppgift lära känna lerans egenskaper och kan med hjälp av matematikens bråkdelar eller procent skapa färgcirkelns olika nyanser. Uppgiften åskådliggör hur nya färger kan blandas, och ger exempel på ett praktiskt område där procent och bråk är användbart. Uppgiften är också möjlig att förenkla eller göra mer avancerad, för att göra den enklare kan det räcka med att blanda 50/50 färger och för mer utmaning kan färgerna blandas ut i fler steg än i fjärdedelar.
Läroplanen (LGR 11):
* skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material
* undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder
* formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
* välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter (Lgr 11, ss. 20, 63)
Färglära
Förklara och använd CMY(K)-färgerna för att rita och blanda färger till Goethes triangel
Här får elever använda flera matematiska förmågor för att kunna lösa uppgiften. Dels för att göra triangeln, och dels för att resonera om hur stor del av (och vilken av) varje färg som behövs för att blanda fram de nya färgerna. Här behöver eleverna kunskap om hälften, en fjärdedel osv. Uppgiften är utmanande och bjuder också in till samarbete och väcker skaparlust.
Material: Papper, pensel, penna, linjal, vatten, temperablock (gul, magenta och cyan)
PRIMÄRA OCH SEKUNDÄRA FÄRGER
Vill man arbeta med primär- och sekundärfärgerna kan en möjlighet vara att istället försöka rita upp en egen färgcirkel. Byt då ut linjalen mot en passare och låt eleverna resonera om och försöka blanda fram sekundärfägerna. För att öka svårighetsgraden kan ytterligare nyanser av färger läggas till.
EXPERIMENTERA!
Låt elever få prova sig fram med olika sorters penslar, papper och vattenmängd.
Användbara frågor: Hur beter sig färgera? Hur många färger och nyanser kan jag/vi få fram? Vad kännetecknar en bra pensel/ ett bra papper enligt dig?
EXTRA UPPGIFT
Sriv ut en bild i svartvitt och låt sedan elever översätta den till färg