ENTREPRENÖRSKAP

Ett förhållningssätt som innebär att vara nyskapande och risktagande som individ. Att våga prova, att se möjligheter och att kunna organisera, utveckla och förverkliga dessa- ekonomiskt, socialt eller kulturellt. (Tolkning från föreläsning på Navets sciencecenter i Borås https://www.navet.com/)

LÄROPLANEN (LGR 11) säger att:

"skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem" (LGR 11)

VARFÖR SKA SKOLAN DET?

"För att förbereda elever för jobb som ännu inte finns, och lösa problem som ännu inte existerar, med teknik som ännu inte är uppfunnen" (citat från föreläsning på Navets sciencecenter i Borås https://www.navet.com/)

 

Se detta youtubeklipp för en tankeväckande resa om den snabba utveckling elever står inför:

LEKTIONSTIPS:

(Idé hämtad och utförd på Navet sciencecenter i Borås  https://www.navet.com/)

Vad?

Bygg något utifrån ett bestämt verb och substantiv som "alla" i framtiden kommer att behöva.

Hur?

Alla individer i en grupp får en grön eller blå lapp att skriva antingen ett verb (grön lapp) eller ett substantiv (blå lapp) på. Halva gruppen får en blå lapp och halva får en grön. Para sedan ihop 2 och 2 eller 4 i en grupp där lika många blåa och gröna lappar ska finnas.

Gruppen får sedan utifrån de verb och substantiv de har på sin(a) lapp(ar) bilda ett sammansatt ord. I bildexemplet ovan blev det sammansatta ordet : "Bamsecykel", men skulle också kunna ha blivit "cykelbamse". Poängen är att utifrån det sammansatta ordet bygga en framtidslösning. Uppgiften inleds med "Alla behöver en ..... (Bamsecykel exempelvis).

Gruppen får sedan utifrån ett begränsat val av material (i detta fallet spritpennor, ballonger, glasspinnar, träcirklar, snöre, tejp, sax och klädnypor) bygga en produkt som ska presenteras

(exempel:  produktnamn: Bamsecykel           Används till: hop on hop off transport          Varför ska alla ha en? Återbrukbar, billig, träning

Alla behöver använda bamsecyklar för att det är ett enkelt alternativ att använda, man får träning och sällskap, fungerar som alternativ till buss och blir man trött kan de andra i cykelledet trampa åt en)

Som avslutning kan en sista fråga läggas till: Finns något liknande nu/idag? Svaret på denna frågan kan bli intressant ur många aspekter. Hur stort är behovet av produkten? Är behovet tillfredsställt eller kan vi bidra till att det blir det med våra idéer?

 

In och se andra barns uppfinningar- bästa ta sig till skolan uppfinningen:  https://www.disney.se/phineas-och-ferb/think-big.jsp 

tillbaka till:  toppen av sidan

 


 

ESTETISK LÄRPROCESS:= En sinnesupplevelse som pågår under en längre tid

En estetisk lärprocess är:

eget tänkande, sinnesutvecklande, stimulans av syn, hörsel, lukt, känsel och smak, lärande med alla sinnen, emotionell utveckling, känsloväckande


 

PEDAGOGISK DOKUMENTATION:

Dokumentation: Insamlad information om uppmärksammade processer som beskriver vad elever gör. Planering, uppföljning, kommunikation mellan lärare, elev och vårdnadshavare och underlag för betygsättning

Pedagogik: Används för att tolka och förstå frågor och intressen

Pedagogisk dokumentation är alltså dokumenterade beskrivningar som använs för att tolka och förstå den kommunikation som sker i klassrummet/skolan. Processer tecknas inte bara ned utan används aktivt som en del i lärprocessen. Den pedagogiska dokumentationen är framåtsyftande, alltså den informerar inte bara om vad som skett, utan används som underlag och stöd för det fortsatta arbetet.

PDF om pedagogisk dokumentation: pedagogisk dokumentation kopplad till ett innehåll.pdf (2 MB)pedagogisk dokumentation kopplad till ett innehåll.pdf (2076875)