LÄROPLANEN (LGR 11) SÄGER ATT:
-
Bildundervisningen ska uppmuntra elever att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap, (LGR 11 2011, s. 20)
-
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö-och personbeskrivningar samt dialoger. (LGR 11 2011, s.225).
Uppgifterna här nedanför har jag fått prova på genom att besöka:
Science Centret "Navet" i Borås https://www.navet.com/.
Uppgiften kräver reflektion över hur kommunikation med bilder kan skapas, samt visar en modell för berättande texters dramaturgiska uppbyggnad och kan direkt överföras till att arbeta med elever i skolan.
Bilder och berättelser- Sixpiecestory
-
Bläddra i en vanlig dagstidning och välj ut en bild som kan berätta någonting om just dig och din berättelse – skriv ner motivering intill bilden som du klipper ut.
-
Fortsätt bläddra i samma tidning och leta fram en bild på någon som gör något, en bild på en karaktär (kan vara både människa, djur, alien..), någonting knasigt, samt en händelse. Dessa är början på din berättelse
-
Ordna dina bilder. Placera din knasiga bild och din karaktärsbild som start, din bild på en händelse i mitten, och din bild på någon som gör något SIST.
-
Six piece of story- dags att börja historien på riktigt, MEN!!- börja bakifrån!.
- Vik ett A3 papper på mitten, vik sedan samma vikta papper i 3 delar så att det får 6 lika delar. Vik ut dem igen.
-
Numrera rutorna 1-6 och börja din beskrivning av berättelsen
-
Börja med sista rutan- nr 6. Hur slutar din berättelse enligt din sista bild? Rita
-
Gå sen till ruta 5.- Här ritar du in hur ditt hinder löstes (din bild i mitten)
-
På ruta 4 beskriver du hindret
-
-
På ruta 3 beskriver du vad huvudpersonen behöver kunna, göra, ha med sig etc.
-
På ruta 2 - Vilken är huvudpersonens viktigaste betydelse i berättelsen?
-
-
på ruta 1- Rita in huvudpersonen
-
Beskriv din huvudperson – gärna med hjälp av ett detaljerat karaktärsschema som stöd för eleven
-
Komplettera din Six pieces of story om det behövs – för nu vet du mer om karaktären.
-
Skriv ner din berättelse och rita bilder till den – minst 2 st. Försök skriva den på ett sätt som vore intressant för ngn annan att läsa. Det går bra att göra denna uppgift tillsammans med ngn annan.
MIN FÄRDIGA BERÄTTELSE:
"Lillasyster på utflykt"
Alla var med på spårvagnen, Pappa, Mamma, Syster, Bror och lillasyster med sin ryggsäck.
Lillasyster som sett fram emot utflykten hela veckan ställde millioner frågor och hade i sin lilla ryggsäck packat skedar till alla.
Helt otroligt! Efterrätten alla längtat efter verkade inte finnas någonstans. Alla letade som galningar, lillasyster grät och pappa försökte trösta.
Som tur var låg kakan längst ner i botten, men hade blivit mosad. Vilken tur att lillasyster hade tagit med sig skedar! Utflykten som såg ut att bli en mardröm slutade ändå med att alla fick varsin bit av kakan. Det kändes som att Messi gjort mål i Champions leauge tyckte mamma.
Familjen packade ihop sina saker och åkte hem