Läroplanen (LGR 11):

* analysera samtida bilders uttryck, innehåll och funktion

* undersöka olika ämnesområden med bilder

* urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer (Lgr 11, ss. 20, 223)
 

Konstpedagogik

Vad?

Skissa en bild utifrån knappa, eller mer utförligt beskrivna instruktioner

Hur?

* Läraren/Gruppmedlem har en bild som den som ska skissa efter instruktioner inte har fått se.

* Skissaren får en kort instruktion om vad för slags bild det handlar om, och får utifrån det skissa en bild.

* Skissaren får nu detaljerad information om bildens uppbyggnad och ska anteckna denna information för att sedan göra en ny skiss utifrån den information han/hon fått. Tiden för hur lång tid som ska läggas på skissen bestäms i förväg (i fallet ovan ca 5 minuter)

*När skissen är klar/tiden gått ut får skissaren se bilden.

* Diskussion.

Användbara frågor:

Vilka detaljer är viktiga att beskriva för att få en så korrekt uppfattning som möjligt om hur bilden ser ut?

Vad finns det för svårighet med att vara skissare/beskrivare?

Hur mycket påverkas vi av vår egen tolkning av ord/ beskrivningar?
 

Material: Penna, papper, en bild


 

Varför?

Att arbeta på detta sätt tränar förmågan att höra, lyssna till och tolka olika språkliga strukturer och normer. Övningen medvetandegör att en kort instruktion kan tolkas på många olika sätt, och tydliggör också att desto utförligare instruktioner, desto mindre tolkningsutrymme.