Fanfiction och FanArt

En didaktisk planering för att skriva Fanfiction. Uppgiften är att skriva en kort fanfiction på dator, läsa varandras texter som skrivits ut och ge respons till varandra efter modellen ”2 stars and a wish”. Elever ska enligt kunskapskraven i ämnet engelska visa förståelse för och kunna kommentera innehållet i en text, förstå instruktioner och kunna formulera sig i skriftliga framställningar (LGR 11 2011, ss. 38-39). För att kunna kommunicera i det engelska språket krävs övning i att på olika sätt både samtala, skriva och läsa. Genom att få skriva fritt om idoler, favoritkaraktärer och liknande får eleverna möjlighet att utifrån sitt eget intresseområde arbeta med att både skriva och läsa om egna och andra jämnårigas texter. De får då på ett mindre styrt sätt skriva och läsa, och ändå öva på samma kunskapsområden.

Innan skrivandet  behöver eleverna få information om vad fanfiction är och hur de kan tänka när de ska skriva. Eleverna får därigenom öva på delar av det centrala innehållet för årskurs 4-6 i den engelska kursplanen, bland annat att kunna förstå muntliga och skriftliga instruktioner och att kunna skriva en sammanhängande text (LGR 11 2011, ss. 31-32).

Googla fanart för inspiration. Eleverna kan i samband med denna uppgift skapa egna bilder av sina berättelser. De kan exempelvis skapa en fuison av två karaktärer, digitalt eller på egen hand. 

HUR

Introduktion

Presenterande av vad fanfiction är. (se gärna exempelvis fanfiction.net)

  

Ge utrymme för frågor och fler förtydligande exempel om behov finns. Sedan presentation av elevernas uppgift i sin helhet, att skriva en egen fanfiction och ge sedan respons på andras fanfiction. De får också information om att de har ungefär en timme på sig att skriva efter genomgången eftersom de också ska hinna läsa och ge respons på någon annans text.  

Tips, råd och skriv

Med numrerade instruktioner  får eleverna innan de börjar skriva ett papper med instruktioner om vad deras fanfiction ska innehålla (se Fanfiction uppgift). Dessa instruktioner går vi gemensamt igenom så att alla förstår uppgiften. Det finns också en liten mall eleverna får använda om de inte kan komma på vad de vill skriva om, denna fylls också i gemensamt innan de hämtar sina datorer och börjar skiva.

Läs och ge respons

När eleverna är klara med sin text ska de först och främst själva läsa igenom texten för att rätta till stavfel och se över meningsbyggnad, såsom stor bokstav och punkt. När de gjort detta ska de visa läraren sin text, som skriver ut texten och namnger elevens text med ett "nickname". På så sätt ska eleven vara anonym, och den som läser och ger respons vet inte vems text de ger respons på. Respons ska eleverna ge enligt lärarens responsmall (se responsmall).

 

GENOMFÖRANDE

Eleverna får instruktioner både muntligt, visuellt och skriftligt, samt inspiration som de kan använda i sitt skrivande (se Fanfiction uppgift). De ska skriva på sina datorer i onlinedokument som de delar med läraren. Eleverna får kontinuerligt stöd av lärare som stöttar via det delade dokumentet.

 

FANFICTION UPPGIFT

Det här måste din text innehålla:

Du måste ha med minst en karaktär som de flesta känner till  (ex: Kalle Anka, Rödluvan, Batman, Harry Potter, Zlatan etc..)

Och:

A title

Beginning - where, who…

Escalation - the story that leads to a happening/the point of the story

turning point - something sad, funny happens, someone finally meets…

resolution - the result of the turning point, the end of the story

-------------------------

 

INSPIRATIONSMALL:

När de fyllt i namnet på en sak, en plats de gillar att besöka, en påhittad person de gillar och en de ogillar så förklarar läraren innebörden av punkterna. Dessa punkter kan användas som ram för berättelsen eftersom de nu har en sak som spelar roll i berättelsen, en miljö till berättelsen, samt en god och en ond karaktär. 
 

Write the name of:

an item: ______________________________________________________

a place you like to visit: __________________________________________

a fictive person that you like:_______________________________________

a fictive person that you dislike:____________________________________


 

RESPONSMALL

 

Comment on:

 

Beginning

End

A known character

 

 

 

Exempel på nicknamnes:

aero

aero

almond

almond

amazon

amazon

amethyst

amethyst

avocado

avocado

banana mania

banana mania

bisque

bisque

bittersweet

bittersweet

blizzard blue

blizzard blue

blueberry

blueberry

blush

blush

bubbles

bubbles

cadet

cadet

carnelian

carnelian

celadon

celadon

cinnabar

cinnabar

copper

copper

crimson

crimson

cyan

cyan

desert

desert

ebony

ebony

flame

flame

fuzzy wuzzy

fuzzy wuzzy

maroon

maroon

 

tillbaka till start