Fanfiction och FanArt
En didaktisk planering för att skriva Fanfiction. Uppgiften är att skriva en kort fanfiction på dator, läsa varandras texter som skrivits ut och ge respons till varandra efter modellen ”2 stars and a wish”. Elever ska enligt kunskapskraven i ämnet engelska visa förståelse för och kunna kommentera innehållet i en text, förstå instruktioner och kunna formulera sig i skriftliga framställningar (LGR 11 2011, ss. 38-39). För att kunna kommunicera i det engelska språket krävs övning i att på olika sätt både samtala, skriva och läsa. Genom att få skriva fritt om idoler, favoritkaraktärer och liknande får eleverna möjlighet att utifrån sitt eget intresseområde arbeta med att både skriva och läsa om egna och andra jämnårigas texter. De får då på ett mindre styrt sätt skriva och läsa, och ändå öva på samma kunskapsområden.
Innan skrivandet behöver eleverna få information om vad fanfiction är och hur de kan tänka när de ska skriva. Eleverna får därigenom öva på delar av det centrala innehållet för årskurs 4-6 i den engelska kursplanen, bland annat att kunna förstå muntliga och skriftliga instruktioner och att kunna skriva en sammanhängande text (LGR 11 2011, ss. 31-32).
Googla fanart för inspiration. Eleverna kan i samband med denna uppgift skapa egna bilder av sina berättelser. De kan exempelvis skapa en fuison av två karaktärer, digitalt eller på egen hand.
HUR
Introduktion
Presenterande av vad fanfiction är. (se gärna exempelvis fanfiction.net)
Ge utrymme för frågor och fler förtydligande exempel om behov finns. Sedan presentation av elevernas uppgift i sin helhet, att skriva en egen fanfiction och ge sedan respons på andras fanfiction. De får också information om att de har ungefär en timme på sig att skriva efter genomgången eftersom de också ska hinna läsa och ge respons på någon annans text.
Tips, råd och skriv
Med numrerade instruktioner får eleverna innan de börjar skriva ett papper med instruktioner om vad deras fanfiction ska innehålla (se Fanfiction uppgift). Dessa instruktioner går vi gemensamt igenom så att alla förstår uppgiften. Det finns också en liten mall eleverna får använda om de inte kan komma på vad de vill skriva om, denna fylls också i gemensamt innan de hämtar sina datorer och börjar skiva.
Läs och ge respons
När eleverna är klara med sin text ska de först och främst själva läsa igenom texten för att rätta till stavfel och se över meningsbyggnad, såsom stor bokstav och punkt. När de gjort detta ska de visa läraren sin text, som skriver ut texten och namnger elevens text med ett "nickname". På så sätt ska eleven vara anonym, och den som läser och ger respons vet inte vems text de ger respons på. Respons ska eleverna ge enligt lärarens responsmall (se responsmall).
GENOMFÖRANDE
Eleverna får instruktioner både muntligt, visuellt och skriftligt, samt inspiration som de kan använda i sitt skrivande (se Fanfiction uppgift). De ska skriva på sina datorer i onlinedokument som de delar med läraren. Eleverna får kontinuerligt stöd av lärare som stöttar via det delade dokumentet.
FANFICTION UPPGIFT
Det här måste din text innehålla:
Du måste ha med minst en karaktär som de flesta känner till (ex: Kalle Anka, Rödluvan, Batman, Harry Potter, Zlatan etc..)
Och:
A title
Beginning - where, who…
Escalation - the story that leads to a happening/the point of the story
turning point - something sad, funny happens, someone finally meets…
resolution - the result of the turning point, the end of the story
-------------------------
INSPIRATIONSMALL:
Write the name of:
an item: ______________________________________________________
a place you like to visit: __________________________________________
a fictive person that you like:_______________________________________
a fictive person that you dislike:____________________________________
RESPONSMALL
Comment on:
Beginning End A known character |
Exempel på nicknamnes:
aero |
aero |
almond |
almond |
amazon |
amazon |
amethyst |
amethyst |
avocado |
avocado |
banana mania |
banana mania |
bisque |
bisque |
bittersweet |
bittersweet |
blizzard blue |
blizzard blue |
blueberry |
blueberry |
blush |
blush |
bubbles |
bubbles |
cadet |
cadet |
carnelian |
carnelian |
celadon |
celadon |
cinnabar |
cinnabar |
copper |
copper |
crimson |
crimson |
cyan |
cyan |
desert |
desert |
ebony |
ebony |
flame |
flame |
fuzzy wuzzy |
fuzzy wuzzy |
maroon |
maroon |