Läroplanen (LGR11):
* kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
* skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material
* Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten
* formulera sig och kommunicera i tal och skrift (LGR 11 2011, ss. 20-21, 222)
Bild och berättande, Träningslektion
LEKTIONSFÖRSLAG:
VAD?
Med hjälp av gipsrullar och gips bygga en egen figur och ge den en personlig stil och berättelse.
HUR?
Med hjälp av klippta gipsbitar som doppas i vatten kläs "skelettet" (toarullen och gipsrullarna). När figuren är helt klädd i gips och gipset torkar kan idéer för figurens person och berättelse skrivas ned med hjälp av stödfrågor som: Vad heter figuren? Var kommer hon/han ifrån? Vart är hon/han på väg? Vad har hänt/vad kommer att hända henne/honom?
När gipset torkat och en grund för en berättelse tagit form kan figuren kläs och "dekoreras".
Om denna uppgift utförs tillsammans med elever är det viktigt att fundera över vilka moment som ska lyftas som centrala för uppgiften. Är det materialet som är huvudfokus tillsammans med berättandeteknink, eller är det något annat? Det är också en god idé att presentera en mall för hur både figuren och berättelsen skulle kunna se ut, detta för att eleverna ska få en stödstruktur att arbeta efter.
Material:Gipsrullar (både gipset och spolen gipset är rullat kring), tarullar, lim, stuvbitar, garn, tråd, målarfärg, papper och penna