Läroplanen (LGR 11):

"Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. " (LGR 11, s. 7)
 

* kommunicera med bilder för att uttrycka budskap

* skapa bilder med hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material

* undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder


 

Lera

LERA OCH KÄNSLOR:

 UPPGIFT:

Kan du göra en glad form i en glad färg?

Kan du bygga en arg form i en arg färg?

Vad behöver den arga formen för att bli glad? Ge argformen en gladpresent!

Berätta om dina former!

Med hjälp av leran som konkretiserar det abstrakta kan det underlätta för många barn/elever att visa och sätta ord på känslor. En viktig del blir också att diskutera hur man kan bearbeta känslor.
 

Användbara frågor:

Hur känns det i kroppen när man är glad/arg?

Vad kan behövas för att kroppen ska känna sig glad igen?

Har du känt ilska/glädje/lycka/sorg någon gång?


 

Lera kan också användas till att i form uttrycka känslor som glädje, kärlek, leklust, skaparlust osv...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

LERA OCH SAGOBERÄTTANDE/SKRIVANDE:
 

Guldlock och de tre små björnarna, av I. 3 år, A. 6 år och T 8 år.

Egentillverkade leksaker att integrera både muntligt och skriftligt med, och skapa existerande och nya berättelser av. Berättelsen växer fram samtidigt som skapandet äger rum och kan också fortsätta skapas och omskapas med figurernas hjälp.


 

Användbara frågor:

Vad är lera? Var kommer den ifrån?

Vad innehåller lera?

Varför spricker lera som torkar? Varför blir torr lera lättare än färsk?

Elever kan på ett undersökande sätt utvidga sina kunskaper i NO samtidigt som de lär känna ett material och utvecklar sina språkliga förmågor.