Läroplanen (LGR 11):

* skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Lgr 11, s. 20)

Paiper Maché

GÖR EGET PAPPER:

* Gör paiper maché:

Mixa rivet tidningspapper/ strimlat papper i en stor balja med vatten (använd stavmixer). Du kan även ha i tapetklister men det går också bra utan.

* Använd guskaramar

Doppa ned guskaramen i baljan och fånga upp pappersmassa på den. Pressa med handen för att få ur så mycket vatten som möjligt.

* Vänd över på tidningspapper

Lägg en tidning ovanpå ramen och massan och vänd upp och ned så tidningen hamnar underst.

* Lossa pappersmassan från guskaramen

Försök lossa pappersmassan från kanten av ramen. Är det svårt så försök krama ur mer vatten. När guskaramen lossat ska ditt "pappersark" ligga kvar på tidningen och torka (ju tjockare lager med pappersmassa desto längre tid tar det att torka). Räkna med minst 1 dags torkningstid

*Häll tempera, akryl, akvarell eller strimlor av färgat papper eller silkespapper i baljan. Blanda

*Använd guskaramen igen + tidning att vända och lossa pappersmassan på.

*Prova att lägga i olika material (småskräp, snören, blad, pinnar, bark, glitter, pappersbitar som inte mixas)

*Upprepa guskaram + tidning att lossa och torka på.


 

TILLVERKA DIN EGEN PAIPER MACHÉ-MASSA

* Mixa vatten, tapetklister och tidnings/pappers-strimlor till en slät "puddingaktig" massa

* Ta en bit bomullstyg och lägg blandningen i mitten av tyget

* Stäng tyget som en påse runt massan och krama ur överflödigt vatten.

Är massan för torr- tillsätt mer lim. Är massan för geggig- tillsätt mer papper

* När pappersmassan är formbar och "lerliknande" kan du forma och dekorera den.

* Lägg på tork


 

Att arbeta med paiper maché är både ekonomiskt, hållbart och tillåtande. Materialet som förbrukas är i huvudsak strimlat papper, gamla tidningar och vatten, något som är nästintill eller helt gratis. Materialet är också tillåtande i den bemärkelsen att det finns gott om utrymme att göra om och prova igen, det är bara att forma om eller lägga tillbaka och återanvända.

Tillsammans med elever kan detta vara ett välkommet ombyte, från att vara begränsade i skapandet av ekonomiska orsaker till att få möjlighet att testa utan begränsningar av material. Möjligtvis skulle det kunna vara en begränsning i mån av plats, då ytan att placera objekt som behöver torka ofta saknas. Ett liknande projekt i skolan skulle alltså kräva en plan för vilket utrymme som skulle kunna användas till förvaring. Skulle den detaljen gå att lösa så finns det en mängd användningsområden för paiper maché i skolan. Varför inte tillverka egna reflektionsböcker, masker till ett drama eller figurer till en film eller en berättelse.