LGR 11:

Elever ska enligt kunskapskraven i slutet av år 6 kunna: ” framställa några olika typer av berättande och informativa bilder som kommunicerar erfarenheter, åsikter och upplevelser med ett enkelt bildspråk och delvis genomarbetade uttrycksformer så att budskapet framgår”. Detta ska ske på ett i huvudsak fungerande sätt med olika material, tekniker och verktyg (Lgr 11 s.26)

Bild tillsammans- "tillsammansteckning"
 

Vad?

Skapa en gemensam bild på ett stort gemensamt ark för att öva samarbete och väcka lusten att skapa

Hur?

Vi startar med att presentera uppgiften i sin helhet genom att själva illustrera på ett eget papper hur vi använder oss av de material och verktyg vi valt.

Vi väljer att utgå från temat: Vad gillar vi? Vi visar sedan exempel på hur vi kan visa vad vi gillar med hjälp av presenterat material. Exempelvis visar vi hur vi kan använda de olika materialen och verktygen för att visa att vi gillar färgen grön. Eleverna får på så vis både visuella och audiella instruktioner hur uppgiften kan genomföras. Eleverna får välja om de vill skapa direkt på det stora arket eller om de vill skapa på ett separat ark som de sedan limmar fast på det gemensamma stora arket.

Material: Kritor, tuschpennor, Fingerfärg, Flytande Temperafärg, sax, svampar, färgat papper, Stort ark papper, limstift
 

Varför?

Vår planering syftar till att ge eleverna möjlighet till ett reellt inflytande på undervisningens innehåll, något som läroplanen anger att lärare ska ge förutsättningar för. Vår tanke är att ange en ram för hur eleverna ska få öva sina kunskaper utan att begränsa deras lust för det egna skapandet. På så vis följer vi läroplanens krav att utgå från elevernas egna intressen, föreställningar och erfarenheter samtidigt som vi har styrt arbetet för att möjliggöra utveckling av elevernas förmågor som poängteras i "Planering och genomförande av undervisning" av skolverket (2011 ss.11-18).


 

Träningslektion

Lektionsplanering omsatt i praktik:

Vi använde oss av nedan presenterade frågor för att utvärdera vår planering som provades på våra kurskamrater:

Vad tycker du var bra/mindre bra med denna uppgiften?

Vad har du övat på denna lektionen?

Har du provat något nytt ?

Har du fått nya ideer?

Vad tycker du att vårt gemensamma konstverk förmedlar?

TOPPEN:                                                              BOTTEN:

De samlade svar vi fick var att planeringen gav utrymme för den egna kreativiteten men att vi borde tänka över vad de som blir färdiga fort ska göra eftersom alla arbetar i olika takt.


 

Praktisk undervisning med verklig barngrupp

INBJUDAN:

"Välkomna till en skapande lektion på Högskolan i Borås"

Våra namn är Rawasi, Rebecka, Rita och Jacqueline och vi studerar till lärare/fritidspedagog vid Högskolan i Borås. Nu läser vi en kurs som handlar om bild och i denna kurs har vi som uppgift att bjuda in en barngrupp för att med dem genomföra en bilduppgift.

Bilduppgiften som vi har valt att utföra med er barngrupp är en samarbetsövning i bild, där elever ska rita/måla tillsammans på ett stort ark och friheten är stor i att använda sig av varierat material på arket. 

Uppgiften ska handla om att eleverna får möjlighet att ta del av/utveckla någon av våra tänkta aspekter i bilduppgiften, vilka är:  
 

  • Samarbete
  • Kreativitet
  • Kommunikation
     

 

Härmed välkomnar vi er till vår skola!

Tid: 9.00- ca 11.00

Datum: 2013-11-05

Var: Högskolan i Borås (Bildsalen A414 våning 4, Hiss A)

Hör gärna av er och tala om hur stor barngruppen är som kommer

Med vänlig hälsning: Rawasi, Rebecka, Rita och Jacqueline

Lektionsplanering omsatt i praktik, med verklig barngrupp:


 

Vi utförde vår planering i två barngrupper. I båda grupperna uppskattades uppgiften i en sådan utsträckning att pappret inte räckte till då eleverna gärna ville fortsätta fylla på pappret. Något vi borde förutsett var att tiden till att städa undan inte riktigt räckte till så den andra barngruppen fick ett kladdigare avslut än den första. Utrymmet till städning och planeringen av den var något vi förbisåg, men trots detta blev resultatet ändå att eleverna fick samarbeta och uttrycka sina intressen med hela kroppen.


 


  •