Läroplanen (LGR 11):
 

* använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, gestalter

* reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang

* analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner (LGR 11, ss. 20, 172)
 

Bild och SO - Picasso

LEKTIONSFÖRSLAG:

Vad?

Med inspiration ifrån kubismen och Pablo Picasso skapa i samarbete med kamrater, och sedan analysera resultatet av det samarbetet.

Material: Staffli (alt. ett bord vält på högkant), canvas, pensel, akrylfärger, färgpalett 

Hur?

*presentera kubism med Pablo Picasso som  exempel

*presentera material och uppgift

Uppgiften är att två och två (alternativt roterande i  hela gruppen) byta mellan varandras tolkning av kubismen. Det innebär att ingen gör en helt egen tavla utan man fortsätter måla på den påbörjade tavla man fått byta till. Arbetar man (som i bildexemplet ovan) två och två, så får man två färdiga tavlor som man tillsammans med någon annan skapat. Arbetet ska ske utan verbalt samarbete och canvasdukarna ska vara placerade på ett sådant sätt att de samarbetande inte kan se hur nästa person väljer att vidareutveckla tavlan.

*utvärdering och reflektion

Användbara frågor: Vad förmedlade Picasso med sina konstverk? Förmedlar våra gemensamma konstverk något, och isåfall vad? Är det svårt eller lätt att utveckla någon annans påbörjade konstverk? Varför är det svårt/lätt?

Varför?

Elever får genom uppgiften prova på  hur de aktuella material som används beter sig samtidigt som de får kunskap om en historisk tidsperiod och en enskild persons (Picassos) tolkning av den. Eleverna får exempel på hur budskap kan skildras genom abstrakta bilder och öva förmågan att samarbeta och reflektera över det arbete de tillsammans utfört.
 

 

Bedömning

Planeringsträning:

Lokal pedagogisk planering Bild åk F-3

Arbetsområde: Kubism, samarbetsövning

 

Förmågor som ska tränas: Eleverna ska utveckla kunskaper om hur bilder skapas och kan tolkas och utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer.

 

Ämnets syfte: Centralt innehåll: Teckning och måleri. Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för-och bakgrund. Några verktyg för teckning, måleri, modellering, konstruktioner och fotografering och hur dessa benämns. Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.

 

Centralt innehåll: Kunskapskrav:  Att kunna använda några olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt. Att återanvända historiska bilder och bearbeta andra uppslag och inspirationsmaterial. 

 

Såhär arbetar vi: Eleverna ska arbeta minst 2 och 2 eller max 4 och tillsammans framställa bilder inspirerade från kubismen. Eleverna får konkreta exempel från kända konstnärer ex Picasso och får se exempel på färdiga konstverk.

 

Det här kommer att bedömas: samarbetet och arbetsinsatsen

 

Genomförande:

 


  •  

  • Information om kubism

  • Material plockas fram

  • Elever delas in i grupper

  • Arbetet startar

  • Slutförande av arbete

  • Städning

Vilket material behövs? Pensel, ritpapper, staffli, palett och färger.

 

Hur tänker jag presentera uppgiften?  Jag börjar med att presentera kubism och vad det innebär och visar exempel på hur man kan måla/teckna kubism.

Hur lång tid behöver eleverna på sig? Minst 1 lektionstillfälle ca 40 min

Ska eleverna presentera arbetet? I så fall hur? Arbetet avslutas med att eleverna diskuterar bilderna med varandra och skriva en kort bedömning av samarbete och arbetsinsats.

 

Hur ska bedömningen göras? (kamratbedömning, självbedömning, annat sätt)

 

Läraren går igenom bedömningarna som eleverna skrivit.

 

Rawasi, Rita, Rebecka, Mattias.


 

 
 

 

(Rawasi, Mattias, Rita och Rebecka)

Matris för kunskapsbedömning bild åk 1-3  Uppgift/Område: Kubism, samarbetsövning

Nivå/Aspekt

Förmåga/Lgr11

Uppnår ej

Uppnår till viss del

Uppnår väl

 

 

Skapa och tolka bilder

 

 

Med hjälp av olika material skapa en bild genom samarbete och kunna reflektera om bilden.

Med hjälp av olika material skapa en bild genom individuell drivkraft och samarbete och kunna reflektera om bilden.

 

 

Presentera egen bild

 

 

I grupp diskutera hur framställd bild kan tolkas och uppfattas

I grupp diskutera hur framställd bild kan tolkas och uppfattas, samt kunna reflektera över den egna processen.

 

 

 

Använda olika metoder, material och uttrycksformer.

 

 

 

Kan framställa en bild med pensel, palett, papper och färg med stöttning

Kan framställa en bild med pensel, palett, papper och färg på egen hand.

 

Mer om bedömning:

Mer länkar:

Lektionsarkiv: https://www.lektion.se/

Lektionsidéer kopplade till LGR 11: https://lektionsbanken.se/

Pedagogiska planeringar, matriser och samtalsmallar: https://skolbanken.unikum.net/unikum/skolbanken

Blog med tips och länkar: www.fargformfantasiflow.blogspot.com

Blog: "Nätverk för bildlärare": https://bildnavet.blogspot.se/2010/10/natverk-for-bildlarare.html

Samlad info om kurser, utställningar och blog: www.ateljerian.se

Blog för bildlärare: https://magolio.wordpress.com/tag/bildlarare/

Blog med använbara länkar och inspiration:https://bildsalen.blogspot.se/