Läroplanen (LGR11):
*Framställning av berättande och informativa bilder
*Tredimensionellt arbete och måleri, samt verktyg för tredimensionellt arbete och måleri
*Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten
*Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter (LGR 11, ss. 21,112)
Bild och NO - "Skogens Djur"
LEKTIONSFÖRSLAG:
Vad?
Eleverna ska konstruera ett av Svenska skogens djur i gips. Som "skelett" används sopsäckar och frystejp.
Material: Gipsrullar, vatten, sopsäckar, frystejp, roller, penslar och flytande tempera-färg.
Hur?
*presentation och demonstration av material och uppgift:
1. bestäm ett djur
2. stoppa ned en sopsäck i en annan och forma till önskat djur med flystejp
3. Klä "skelettet" med klippta gipsrulle-bitar.
4. Låt torka
5. Färglägg
Varför?
Elever får genom detta arbetssätt både kunskap om hur presenterat material kan användas, samt stimuleras fler sinnen än traditionell passiv inlärning av kunskaper. Uppgiften skulle kunna utvidgas till att elever få ta del av fördjupande faktablad om några av den svenska skogens vanligaste djur. Om läraren dessutom ger ett konkret exempel med en modell för hur det färdiga arbetet kan se ut får eleverna ytterligare stöd för att självständigt kunna utveckla kunskaper inom området.